Szybka utrata wagi – kiedy warto stosować dietę kopenhaską

dieta kopenhaska

Jeśli przed Tobą ważne wydarzenie, podczas którego chcesz wyglądać szczupło i pięknie, na pewno szukasz na to najlepszego sposobu. Dieta kopenhaska jest jedną z bardziej kontrowersyjnych metod, często krytykowaną przez dietetyków. Wyjaśniamy jaka jest prawda oraz jak ją stosować, żeby osiągnąć wymarzone efekty.

Dieta kopenhaska – założenia

O diecie kopenhaskiej zrobiło się głośno kilkanaście lat temu, kiedy dość modne stały się restrykcyjne diety odchudzające, dzięki którym w ekspresowym tempie można zgubić imponującą ilość kilogramów. Dieta kopenhaska – określana inaczej mianem duńskiej lub trzynastodniowej – stała się jedną z wiodących „diet cud”, a efektami jej stosowania chwaliło się wielu celebrytów. Jej pochodzenie jest dość niejasne, bowiem było przypisywane duńskim klinikom, które z kolei zaprzeczały tym doniesieniom. Bez względu na to, główne założenie diety kopenhaskiej, to przestrzeganie rygorystycznego jadłospisu, bazującego na wysokiej ilości białka oraz symbolicznych porcjach tłuszczu i węglowodanów. Taki sposób odżywiania musi być precyzyjnie rozpisany, tylko wtedy jest bezpieczny dla zdrowia i gwarantuje spektakularne efekty. A zgodnie z obietnicami – w trakcie 13 dni trwania diety możesz pozbyć się od 7 do nawet 20 kg! Na pewno jest to warte zachodu, trzeba jednak pamiętać przy tym o kilku ważnych zasadach:

– dieta trwa dokładnie 13 dni, ani dnia krócej czy dłużej

– zero podjadania – zjadasz dokładnie podane porcje danych produktów

– należy pić dużą ilość wody, co najmniej 2 l dziennie

– spożywasz od 600 do 800 kcal dziennie

– po zakończeniu diety, możesz ją powtórzyć dopiero po upływie dwóch lat.

Jadłospis diety kopenhaskiej – przykład

Jak można wywnioskować na podstawie powyższych zasad, dieta kopenhaska jest dość uboga w witaminy oraz wszelkie składniki odżywcze. Stąd też informacja, że można ją stosować tylko co 2 lata. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy złamiesz jej zasady (nawet w najmniejszym stopniu) – należy wówczas bezwzględnie przerwać ją (kontynuowanie nie będzie miało sensu, zaś jej przedłużenie może doprowadzić do wycieńczenia organizmu), a następną próbę możesz podjąć już po 3 miesiącach. Zaletą stosowania diety duńskiej jest na pewno krótki czas jej trwania i naprawdę widoczne efekty. Niestety musi to być okupione wyrzeczeniami i systematycznością. Nie wiesz czy będziesz w stanie przetrwać taką dietę? Przedstawiamy przykładowy jadłospis na pierwszy i ósmy dzień jej trwania. Jeśli z góry wiesz, że nie wytrzymasz – lepiej oszczędzić swój organizm i spróbować innych metod.

  1. Dzień pierwszy i ósmy
  • śniadanie – czarna kawa z kostką cukru
  • obiad – 2 jajka na twardo, szklanka szpinaku i pomidor
  • kolacja – stek wołowy (waga ok. 200 g), 5 liści sałaty z sokiem z cytryny, łyżka oliwy z oliwek.

Pierwsze, co rzuca się w oczy to niewielkie porcje i mała ilość składników. Nie oszukujmy się – podczas diety kopenhaskiej musisz przyzwyczaić się do odczuwania ciągłego głodu – szczególnie jeśli wcześniej jadałaś obfite posiłki. Jest to z pewnością metoda odchudzania dla osób bardzo wytrwałych, z silną motywacją. Chcesz spróbować? Przekonaj się, czy w Twoim przypadku dieta kopenhaska zda egzamin.

Kiedy sprawdzi się „dieta cud”?

Na pewno dieta kopenhaska nie jest przeznaczona dla każdego. Nie może też absolutnie stać się stałym sposobem odżywiania. Żeby zapobiec jej negatywnym efektom, należy też zrezygnować na ten czas z aktywności fizycznej. Organizm osłabiony znacznym deficytem kalorycznym, nie będzie w stanie podołać takim wyzwaniom jak ćwiczenia na siłowni lub nawet krótki jogging. Odpowiednią porą na jej stosowanie nie będzie też moment, kiedy posiadasz dużą ilość pracy. Wysiłek intelektualny wymaga dużej ilości siły, a podczas tak restrykcyjnej diety możesz odczuwać znaczne osłabienie. Najlepiej jest przystąpić do diety tego typu wypoczętym oraz zregenerowanym – odłóż ją w czasie, jeśli niedawno chorowałaś lub uskarżasz się na jakiekolwiek dolegliwości. Kiedy więc warto stosować taką „dietę cud”? Jeśli posiadasz niewiele czasu, a zależy Ci na ekspresowym odchudzeniu, będzie to metoda niezawodna. Sprawdzi się przed wszelkimi imprezami i ważnymi uroczystościami, po jej stosowaniu nie można jednak od razu wracać do dawnych nawyków żywieniowych. Należy powoli rozbudowywać jadłospis, systematycznie dodając większą ilość składników odżywczych. Gwałtowne rzucenie się na jedzenie, może bowiem skutkować ekspresowym efektem jojo.

Kontrowersje wokół diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska nie jest sposobem odchudzania polecanym przez dietetyków. Gwałtowny spadek masy ciała może powodować liczne konsekwencje zdrowotne, zgodnie z dietetycznymi zasadami – powinno się chudnąć maksymalnie 0,5 kg tygodniowo. W diecie kopenhaskiej bilans kaloryczny jest niemal trzykrotnie mniejszy od średniego zapotrzebowania energetycznego (które wynosi średnio 1500-2500 kcal). Składniki, na podstawie których jest zbudowany jadłospis tej diety, nie pozwalają też na dostarczenie organizmowi właściwej podaży witamin i minerałów. Nie mówiąc już nawet o tym, że dbając o zdrowie należy spożywać także tłuszcze i węglowodany złożone – w diecie kopenhaskiej są one symboliczne. Jej założenia są więc całkowicie sprzeczne z zasadami zdrowego odżywiania. Nasza rada? Jeśli masz czas, lepiej postawić na nieco bezpieczniejsze metody odchudzania. Natomiast w sytuacji konieczności szybkiej utraty kilogramów, przed stosowaniem diety kopenhaskiej skonsultuj się z lekarzem.

[Głosów: 1   Average: 5/5]