Odbiór lokalu przez sanepid – przydatne rady

Otwarcie działalności objętej odgórnym nadzorem Głównego Inspektoratu Sanitarnego nakłada na przyszłych właścicieli multum formalności, bez których wejście na rynek nie będzie możliwe. Nie wystarczy jednak przedłożyć profesjonalny projekt technologiczny i dostosować lokal do wymogów sanitarno-epidemiologicznych. Czekać was będzie rutynowa kontrola sanepidu. Jak wygląda odbiór lokalu przez sanepid i czy warto się jej bać?

Odbiór lokalu przez sanepid – kogo dotyczy?

Prowadzenie działalności objętej nadzorem sanepidu wiąże się z koniecznością odbioru lokalu przez upoważnionego do tego pracownika sanepidu, co w wielu przypadkach jest źródłem niepotrzebnego stresu. Doskonale to rozumiemy i właśnie dlatego pragniemy rozwiać wszelkie obawy i wątpliwości, jakie w ostatnim czasie narosły wokół tej instytucji. Odbiór lokalu dotyczy właścicieli punktów gastronomicznych, salonów kosmetycznych, gabinetów lekarskich czy gabinetów fizjoterapii. Jeżeli zatem prowadzicie działalność w tym właśnie charakterze, możecie mieć pewność, iż nie obejdzie się bez konsultacji z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i wcześniejszego uzyskania pozytywnej opinii. Lokal dostosowany do aktualnie obowiązujących wymogów sanitarno-epidemiologicznych, tj. został on stworzony na podstawie projektu technologicznego, musi zostać zgłoszony w sanepidzie drogą internetową lub osobiście. Urzędnik jest wówczas zobowiązany do odebrania lokalu w przeciągu 30 dni od daty złożenia wniosku wskazanego przez odpowiednią dla waszej lokalizacji stację sanepidowską. Jak przygotować się na odbiór lokalu przez sanepid?

Odbiór lokalu a wymagane dokumenty

Wniosek złożony… i co dalej? Gdy ten etap będziecie już mieć za sobą, nie pozostanie wam nic innego, jak odpowiednio przygotować się do wskazanej procedury. W trakcie odbioru lokalu urzędnik sanepidu podda kontroli nie tylko ogólny stan techniczny lokalu, ale również niezbędne do prowadzenia działalności dokumenty. Czego nie może zabraknąć? Upewnijcie się, że posiadacie projekt technologiczny, umową najmu, umowę na wywóz śmieci, księgę HACCP, orzeczenie do celu sanitarno-epidemiologicznych, badanie wody czy aktualne książeczki sanepidowskie zatrudnionych pracowników. Oczywiście wymagana dokumentacja może różnić się w zależności od branży. Biuro projektowe może pomóc w organizacji wielu spraw. Niemniej pracownik sanepidu z pewnością przejrzy wszelkie dokumenty pod kątem zgodności z lokalem. Projekt technologiczny lokalu stanowi bowiem podstawę do rozpoczęcia jakichkolwiek prac i wejścia na rynek.

Wymogi sanitarno-epidemiologiczne – to warto wiedzieć

Odbiór lokalu to wbrew powszechnemu przekonaniu nic strasznego. Pamiętajcie, że sanepid jest tutaj po to, aby wam pomóc i wskazać konkretny kierunek działania. Jeżeli urzędnik zauważy pewne nieprawidłowości, z pewnością zostaniecie poproszeni o ich naprawienie do czasu następnej kontroli. Prowadzony przez was lokal nie może zagrażać zdrowiu i życiu waszych pracowników czy klientów, tym samym stan techniczny nie powinien pozostawiać wiele do życzenia. W innym razie istnieje spore prawdopodobieństwo, iż procedura ta zostanie opóźniona w czasie, a wy będzie zmuszeni do wprowadzenia kolejnych poprawek. Otóż tak ważne jest dobre przygotowanie do odbioru lokalu, co pozwoli wam uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki. Na co zwraca uwagę sanepid w trakcie odbioru lokalu?

  • Otoczenie zewnętrzne – mamy tutaj oczywiście na myśli kwestię utwardzenia gruntu oraz umiejscowienia kontenerów.
  • Stan techniczny lokalu – ściany, podłogi i sufity powinny zostać wykończone materiałami łatwymi w czyszczeniu i odpornymi na wilgoć.
  • Stan techniczny urządzeń technologicznych – niezależnie czy prowadzicie salon kosmetyczny, czy lokal gastronomiczny wykorzystywane w zakładzie urządzenia technologiczne muszą posiadać atest, tym samym być w bardzo dobrym stanie.
  • Dostęp do wody – każdy zakład musi bezwzględnie posiadać dostęp do ciepłej i zimnej wody. Bez wyjątku! Dodatkowo należy zadbać o prawidłowe rozmieszczenie zlewu oraz umywalki.
  • Układ pomieszczeń – projekt technologiczny lokalu stanowi dokładne odzwierciedlenie układu pomieszczeń oraz znajdujących się w nim urządzeń. Pamiętajcie, że wprowadzenie poprawek tuż po jego akceptacji jest niemożliwe.
  • Czystość – dbałość o porządek w lokalu to gwarancja pozytywnej opinii. Przed nadejściem urzędnika sanepidu upewnijcie się, że wszystkie elementy są na swoim miejscu, a zakład jest czysty i lśniący.

Wskazane powyżej wymogi sanitarno-epidemiologiczne to oczywiście nie wszystko. To jednak z pewnością ułatwią całą procedurę, a wy z czasem będziecie mogli rozwijać swoją działalność.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]