Żywność to towar, z którego korzystać musi dosłownie każdy człowiek. Posiłki to nie tylko potrzeba biologiczna, ale i przyjemność, dlatego wysokiej jakości, odżywcze oraz smaczne produkty spożywcze zawsze cieszą się znacznym popytem. Indywidualna dieta poszczególnych ludzi, chociaż w pewnym stopniu uwarunkowana pod względem geograficznym, może przybierać rozmaite formy, dlatego ciężko jest stwierdzić, co tak naprawdę stanowi standardowy zestaw żywności dla przeciętnego człowieka. Chociaż Polska jest silnie zakorzeniona w swojej rodzimej kuchni, to ludzie nadal lubią eksperymentować, próbować nowych przepisów czy kosztować rozmaitych, często egzotycznych potraw z całego świata. Co więcej, preferencje po prostu się zmieniają, dlatego trendy w produktach żywnościowych nigdy nie są stałe.
Zmiany trendów żywienia i jego wpływ na rynek
Rzecz jasna, przystosować do tego musi się cała branża – wraz ze zmianą gustów konsumentów, zmieniać musi się oferta sklepów spożywczych, które chcą zachować swoich klientów. Zazwyczaj proces ten odbywa się stopniowo – nie trzeba obawiać się tu nagłych, gwałtownych rewizji asortymentu. Sklepy decydują się wprowadzić kilka nietypowych produktów w ramach limitowanej oferty, a jeśli te będą cieszyć się dużym zainteresowaniem, istnieje spora szansa, że zawitają one na półkach na znacznie dłużej.
Rola hurtowni w zamianie asortymentu sklepu
Nie można zapomnieć o tym, że kluczowym ogniwem w całej dystrybucji produktów spożywczych są właśnie hurtownie, pośredniczące pomiędzy producentami a sprzedawcami detalicznymi. Rola hurtowni opiera się nie tylko na sprawnym magazynowaniu i przechowywaniu żywności, ale i na ich sprawnemu rozwożeniu, zachowując nawet bardziej delikatną żywność we właściwym, apetycznie prezentującym się stanie. Hurtownie, podobnie jak uzależnione od nich sklepy, także zmieniają zakres swojego asortymentu.
Jak zmieniły się gusta w naszym kraju?
Dieta przeciętnego Polaka stała się w ciągu ostatnich kilku zdrowsza i bardziej świadoma. Starając się zadbać nieco od swoją formę fizyczną, Polacy wcielają w swoje posiłki więcej zieleni, a szczególnie z orientalną nutą, odstawiając chleb i ziemniaki na rzecz znacznie lżejszego ryżu, natomiast wieprzowinę wymieniając na kurczaka oraz owoce morza. Popularność zyskują artykuły ekologiczne oraz bio, szczególnie od producentów, którzy współpracują z programami ochrony przyrody. Ten „zielony” trend jest dość wyraźny, a wiele marek stara się w niego wpisać, wzbogacając swoje oferty o nowe, zdrowsze alternatywy.
Artykuł powstał we współpracy z: SOBIK.